Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Súkromné školy už majú o prezidentovi jasno (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Súkromné a cirkevné škollstvo je

podnikanie.Podnikatelia v školstve musia mať rovnaké podmienky na podnikanie.,Keď pomoc štátu-danovníkov podnikateĺom v školstve,tak rovnaká aj ostatným podnikateľom,živnostníkom.
 

Súkromné školy nerovná sa podnikanie

Prečítajte si, prečo: http://sukromneskoly.blog.sme....
 

ale

to je len vas nazor..
 

Nie je to len jej názor.

Je to realita, žiaľ nie každý je schopný to pochopiť...
 

presne..

to ze je to realita je vas nazor .-)
 

 

- podnikanie je činnosť realizovaná za účelom vytvorenia zisku

- vzdelávanie v školách (základných, stredných - neviem, ako je to s vysokými) - je nezisková činnosť (tj. nevzniká, ani nesmie vznikať zisk)

- to akoby si povedal, že neštátny (súkromný) lekár je podnikateľ, a teda nemá čo prijímať príspevky zo zdravotných poisťovní...
 

 

don´t feed the troll
 
Hodnoť

... financovanie

Nie ze by som v tomto nejako suhlasil s Caplovicom - pokladam za deleko rozumnejsi krok zaviest vacsu kontrolu nad tym, co a ako sa uci na sukromnych skolach/aky output produkuju, nic menej si dovolim upozornit, ze fakt, ze sukromne skoly dostavaju peniaze z rozpoctu nie je ziadnou samozrejmostou.

Jedina krajina v ktorej som stravil nejak dlhsi cas, kde mali sukromne skoly lepsiu povest ako statne bolo UK. Tam sukromne skoly nedostavaju z rozpoctu ani vindru - ak chcu rodicia nestatnu skolu, tak si vsetko pekne krasne platia sami... Stav, ktory mame u nas je z velkej casti sposobeny prechodom na iny system tesne po 89 - ked sukromnici/cirkevnici pretlacili svoje zajmy, pretoze to vtedy bolo jednoduche...
 

V Holandsku

naopak dostávajú neštátne školy plné financovanie z daní všetkých občanov a je v nich viac ako 70% všetkých žiakov.
Každá krajina má nastavený systém, ktorý vychádza v ústerty požiadavkám občanov. V SR sú neštátne školy legitímnou súčasťou vzdelávacej sústavý a štát na ne kladie rovnaké nároky ako na verejné školy- vzdelávací program, kvalifikovanosť pedagógov, dodržiavanie príslušnej legislatívy, kontrola štátnou inšpekciou.. Nie je preto dôvod, aby mali odlišné postavenie pri financovaní.
 

 

Vsak ani netvrdim, ze nie su aj take krajiny. Len by som nepredkladal to, ze sukromne skoly maju byt financovane zo statneho rozpoctu, ako pismo svate. V inych krajinach je situacia rozna - aj taka, aj taka. Faktom je, ze som dal priklad (UK), kde sukromne skoly evidentne funguju - a nie su vobec platene z rozpoctu statu ;)

Nemyslim si, ze v ramci SR by sme mali ist touto cestou. Ale myslim si, ze na sukromne skoly by mali byt zavedene iste pravidla. Ked uz sa bavime o takom Holandsku (kde na inkluzivitu teda setsakra dbaju) - tak celkom sulhasim s nazorom bambulky dole - mala by byt ista kvota deti zo znevyhodneneho prostredia, ktore budu sukromne skoly nutene prijmut. Take to "giving back to the community", ako by povedali bratia anglovia a sasi...
 
Hodnoť

 

Keď nie je dôvod na odlišné financovanie, mali by súkromné školy povinne zobrať nar. 15-20 % detí zo sociálne zvýhodneného prostredia vrátane Rómov. Súkromné školy majú menej žiakov v triede, učitelia budú mať možnosť sa týmto deťom viac venovať. Nemôžete zobrať zo systému len výhody, chcete spravodlivý systém, tak ale pre všetkých.
 

 

.... sociálne znevýhodneného prostredia
 

Súkromné školy príjímajú aj viac

znevýhodnených detí, dokonca sa na to niektoré aj špecializujú, ako nar. bratislavská súkromná ZŠ Deti Európy. A prečo práve 15-20 %?
Viac ako polovica súkromných ľkôl nevyberá absolútne žiadne školné, a tak umožňuje prístup ku vzdelávaniu aj deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia. Navyše u nás často končia deti, ktoré nezapadajú do rogidného štátneho systému. Plníme si povinnosti, máme lepšie výsledky. (PISA, KOMPARO, MONITOR). Tak aký je dôvod na to, aby naši žiaci boli, čo sa týka financovania ich vzdelávania, pre tento štát občanmi druhej kategórie?
 

 

Pani Repčíková, myslím si, že pokiaľ štatistická vzorka nekopíruje v presnom pomere skutočnosť, nedá sa presne povedať či ste naozaj lepší, obzvlášť pri tak malej vzorke (PISA). A aj tie ďalšie výsledky som videla, ten rozdiel nie je vôbec výrazný a mal by byť. Mohli by ste na svojej stránke zverejniť aké percento sociálne znevýhodnených detí majú jednotlivé súkromné školy, tie podklady určite máte. A tie percentá to bol len príklad, ja nie som vôbec presvedčená o začlenení týchto detí (vrátane Rómov) do súkromných škôl.
 

PISA

Čo sa týka PISA, údaje sú už spracované s tzv. SEM, ktorý zohľadňuje veľkosť vzorky, a sú naozaj významné - 40 až 60 bodov pri priemernom výsledku slovenských žiakov 430 - 450 bodov, čiže o viac ako 10%. Národné testovanie je menej výrazné, ale to je skôrdané povahou testovania a "jednotnosťou" štandardov. To je na odbornú diskusiu.
Čo sa týka percenta začlenených, údajmi disponuje ÚIPŠ a nemožnos ich pri konkríétnych školách zverejňovať. Priemerne je to však okolo 10%. Presné percento však nemôžete nikomu nariadiť, to je akoby ste nariaďovali nemocnici, koľko ľudí má ochorieť.
 

 

Nemôžete nariadiť, veď súkromné školy chcú predsa rovnaký normatív ako školy, ktoré majú veľa znevýhodnených detí. Ide o pozitívnu diskrimináciu, keď umožníte znevýhodneným deťom mať rovnaké podmienky. A to je to čo funguje v zahraničí, nevyčlenili tieto deti zo vzdelávania. Ak spravodlivosť, tak pre všetkých.
 

Nariadiť 15 -20 percent

znevýhodnených detí ako navrhujete, nie je možné. Ich počet v populácii sa líši v spoločnosti vertikálne aj horizontálne. Niekde je vysoko podnetné prostredie, inde málo podnetné. Nedá sa to paušalizovať. Ale každý rodič, ktorému záleží na vzdelávaní svojho dieťaťa, by mal mať možnosť vybrať mu vzdelávaciu cestu slobodne. Štát ho pritom nemá diskriminovať.
 

 

Pani Repčíková, napísala som, že to bol príklad. Ide o systém, ktorý nefunguje.
 
Hodnoť

 

Moja predstava je taka, ze stat urci povinne minimum vzdelavania a na toto vzdelavanie bude prispievat rovnako vsetkym skolam bez ohladu na zriadovatela. A nasledne si budu moct rodicia vybrat napriklad sukromnu skolu a priplatit si za 5 hodin jazyka od kvalitnych sukromnych lektorov niekde z USA, alebo za 5 hodin prirodnych vied v podani spickoveho fyzika z akademickeho prostredia.
 

De facto to takto aj funguje

Z normativneho prispevku, ktory sa od roku 2004 prakticky nezmenil (hoci ceny rastli x nasobne) sa da vyfinancovat len hole minimum. Pre zeujimavost, na ziaka ZS to vychadza 90 EUR mesacne, gymnazia 130 EUR mesacne. Ako by ste za to dokazali vzdelat vase dieta?
Navyse tie prostriedky maju prisne limtne urcenie, takze na kazde drobne zlepsenie podmienok vzdelavania si musime najst peniaze z inych zdrojov. Cize uz teraz je to tak, ze stat financuje minimum, zvysok rodicia, donori,2% a vlastna podnikatelska cinnost zriadovatelov, z ktorej prostriedky vracaju spad do skol, ergo do komunity.
 

1 2 >

Najčítanejšie


  1. Miroslav Babič: Ako to bolo s nákupom rúšok pre Bratislavu cez Team Vallo? 6 641
  2. Július Kovács: Borisko. 6 059
  3. Ladislav Rohoska: Robert Fico má na rukách krv... 5 708
  4. Július Kovács: Mohamedán Boris nahradil kapitána Andreja 4 938
  5. Juraj Štubniak: Otázky na pána premiéra 1. 4 169
  6. Maroš Chmúrny: Príhody (ne)jedného poslanca 3 039
  7. Michal Porubän: Vyzývam tretí sektor v čase pandémie alebo ako poslanec Blaha dezinformuje a šíri nenávisť 2 573
  8. Marian Baran: Domáca šunka 2 152
  9. Adrián Vološin: Šachová partia veľmajstra moci Roberta Fica. 1 868
  10. Ľubomíra Romanová: O ventilátoroch a ľuďoch... 1 655

Rebríčky článkov


  1. Vladimír Krátky: Plačem za Andrejom Dankom !
  2. Dušan Seberíni: Ešte je čas
  3. Viliam Majda: Pokračovanie Druhý dôvod problémov ŽSR
  4. Marian Letko: Psychopat zostane psychopatom, aj keď robí v SAV
  5. Tomáš Kopecký: Kto nepribral počas karantény ani jedno kg, nech prvý hodí toaleťákom (a čo na to klíma?)
  6. Martin Fletcher: Další příklad výborné pomoci výroby ochranných štítů
  7. Lukáš Baloga: Môže ropa (podobne ako úročenie vkladov) dosiahnuť mínusové hodnoty? Trump je proti a má p
  8. Mária Bučková: Vážený pán premiér
  9. Petr Kotvan: Všetkým budúcim mamičkám a oteckom
  10. Štefan Vidlár: "Vjedec"


Už ste čítali?