Ako je to s výsledkami maturít v súkromných školách, pán minister?

Autor: Asociácia súkromných škôl a školských zariadení SR | 30.5.2013 o 20:39 | (upravené 30.5.2013 o 21:34) Karma článku: 9,40 | Prečítané:  841x

Minister Dušan Čaplovič často a rád zdôrazňuje, že súkromné školy dosahujú v maturitnej skúške najhoršie výsledky a že preto považuje vzdelávanie v nich za nekvalitné. Národný ústav certifikovaných meraní práve zverejnil hodnotenie externej časti maturitnej skúšky 2013 a opäť skonštatoval, že rozdiely medzi súkromnými, cirkevnými a štátnymi školami (do tejto kategórie sú zarátané aj verejné stredné školy) nie sú vecne významné. Ak sa však bližšie pozrieme na  tohtoročné výsledky aj výsledky z minulých rokov, zistíme, že súkromné školy dosahujú v niektorých predmetoch dokonca aj najlepšie výsledky spomedzi všetkých škôl.

Jediný predmet, v ktorom tak ako každý rok výrazne dominujú cirkevné školy, je Slovenský jazyk a literatúra, z ktorého povinne maturujú všetci študenti stredných škôl s vyučovacím jazykom slovenským. Rozdiel medzi súkromnými a cirkevnými školami je tu ovplyvnený aj významne vyšším podielom študentov súkromných stredných odborných škôl a naopak vyšším podielom študentov v cirkevných gymnáziách. Keďže ich štátne vzdelávacie programy predpisujú nižší počet vyučovacích hodín na vyučovanie tohto predmetu, sú pri maturitách zo slovenčiny dlhodobo menej úspešní, než ich rovesníci z cirkevných gymnázií. Dôležitý je však fakt, že rozdiely sa medziročne stále znižujú. Kým v roku 2009 bol rozdiel v externej časti maturity medzi cirkevnými a súkromnými školami 13,7%, v tomto roku je to už len 11,2%. (graf 16).

Vo všetkých ostatných predmetoch majú súkromné školy rovnaké, alebo lepšie výsledky. V predmete Matematika NÚCEM konštatuje, že "nezaznamenal vecne významné rozdiely medzi úspešnosťou žiakov štátnych (50,8%), cirkevných (53,0%) a súkromných (49,4%) škôl". Opäť je však dôležitý zlepšujúci sa trend: kým v roku 2009 bol rozdiel medzi súkromnými a cirkevnými školami 13% v prospech cirkevných škôl, v roku 2013 je to už iba 3,6% (graf 33).

Oblasť, kde súkromné školy v externej časti tohtoročnej maturitnej skúšky dominujú, je vyučovanie cudzích jazykov. Tu v úrovni B 1 z angličtiny aj nemčiny dosahujú najlepšie výsledky študenti súkromných škôl - v angličtine je rozdiel medzi súkromnými a cirkevnými školami 8,3% v prospech súkromných škôl. V nemčine je to v úrovni B1 rozdiel 7,2% pre súkromné školy.

Merania, ktoré na národnej úrovni prebiehajú, už od roku 2006 ukazujú, že trendy vo vývoji súkromných škôl sú pozitívne a ak sú rozdiely vo výkonnosti maturantov, súkromné školy pracujú na tom, aby kontinuálne dosahovali stále lepšie  a lepšie výsledky.

Sir Ken Robinson vo svojej reči o tom, ako vyviesť vzdelávanie z Údolia smrti definuje krízu školstva aj takto: "Problém tkvie v tom, že sa dominantná kultúra výuky začala zameriavať nie na výuku alebo učenie, ale na testovanie."

Aj my sme si zvykli považovať za doležité to, čo vieme v školách merať. Pre skutočne kvalitné hodnotenie škôl sa však musíme naučiť naopak merať vo vzdelávaní to, čo je naozaj dôležité.

A náš rezortný minister by sa namiesto nespravodlivých a demotivujúcich vyhlásení o (ne)kvalite súkromných škôl mohol radšej sústrediť na to, aby to dobré, čo v našich školách je, aj vo verejnosti podporil. Zlepší tak motiváciu škôl a učiteľov, vedúcu k lepším výsledkom celého vzdelávacieho systému.

Saskia Repčíková, ASŠŠZS
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

ŠPORT

Ramsay uzemnil aj Cháru. Nie som demokrat, tvrdí Kanaďan

Som fajn chlapík, keď hráči robia to, čo im poviem, hovorí nový tréner hokejovej reprezentácie.


Už ste čítali?