Za najväčší problém však súkromné školy považujú bod číslo 369 Prílohy 1 Správy, kde po prvý raz ministerstvo zverejnilo svoj zámer prehodnotiť normatívne financovanie súkromných škôl – čiže siahnuť na prostriedky, určené na mzdy učiteľov v súkromných školách a ich prevádzku.
V tejto časti správy sa píše: „ (369) Zdroje financovania súkromných a cirkevných škôl sú podobné ako zdroje financovania verejných škôl, s tým rozdielom, že v cirkevných a súkromných školách sa môže vyberať aj školné. Súkromné školy sa v značnej miere spoliehajú na podporu zo strany štátu, vzhľadom na možnosť vyberať školné sa uvažuje nad prehodnotením normatívneho financovania súkromných škôl. “
Zámer je v príkrom rozpore so správou, ktorú prerokovalo Parlamentné zhromaždenia Rady Európy a prijatou rezolúciou v oblasti zabezpečenia rovnosti šancí v prístupe k vzdelávaniu, vydanou v decembri 2012. V nej sa doslova uvádza: „ Výbor pre kultúru, vedu, vzdelávanie a médiá zdôrazňuje nutnosť rešpektovať zásadu štátnej neutrality a plurality národného vzdelávacieho systému a zabezpečenie životaschopnosti a kvality siete škôl. Výbor tiež vyžaduje, aby členské štáty rešpektovali právo na zriaďovanie a prevádzkovanie súkromných škôl a možnosť týchto škôl byť súčasťou národného systému vzdelávania za výhradne objektívnych a nediskriminačných podmienok.Z tohto pohľadu majú mať žiaci a ich rodiny, navštevujúci súkromné školy, rovnaké finančné zabezpečenie z verejných zdrojov, aké je dostupné žiakom a ich rodinám vo verejných školách. Financovanie súkromných škôl, ktoré sú súčasťou štátneho vzdelávacieho systému by malo prebiehať iba za objektívnych a nediskriminačných podmienok.“
Parlamentné zhromaždenie Rady Európy preto v rezolúcii vyzvalo členské štáty umožniť vznik a fungovanie súkromných škôl a poskytnúť im istotu, že vzdelávanie bude prebiehať za rovnakých, férových a nediskriminačných podmienok."
Je preto bezpodmienečné nutné úvahy ministerstva školstva o prehodnotení normatívu voči jednému typu zriaďovateľov zastaviť.
Asociácia súkromných škôl a školských zariadení SR
Celý pripomienkový materiál si môžete stiahnuť na www.sukromneskoly.skStanovisko a rezolúciu Parlamentného zhromaždenía Rady Európy nájdete tu a tu .
Článok môžete podporiť na vybrali.sme
Ministerstvo školstva nerešpektuje Radu Európy a jej rezolúciu
Stretnutím na bratislavskom Bôriku odštartuje dnes verejná diskusia k Správe o stave školstva, ktorú ministerstvo školstva predložilo 10. apríla 2013 vláde a parlamentu SR. Správa podľa analýzy ASŠŠZS obsahuje len konštatovania a reštriktívne opatrenia, neobsahuje rozvojové stratégie, ani krátkodobé či dlhodobé rozvojové opatrenia. Medzi 300 najpoužívanejšími slovami v správe dominuje slovo „je“, ktoré iba konštatuje súčasný stav. Medzi najpoužívanejšími slovami sa neobjavuje slovo „pluralita“, „sloboda“, ani „podpora“. Správa obsahuje 38 negatívnych zmienok o súkromných školách a iba 1 pozitívnu, ktorá sa týka zavádzania alternatívnych vzdelávacích programov.