Nech rozhodujú fakty, nie osobné záujmy!

Autor: Asociácia súkromných škôl a školských zariadení SR | 2.4.2013 o 8:57 | (upravené 2.4.2013 o 9:30) Karma článku: 7,55 | Prečítané:  395x

Rezort školstva s jasným cieľom podporiť vzdelávanie v stredných odborných školách a utlmiť vzdelávanie v gymnáziách,  intenzívne pracuje na spôsobe racionalizácie a optimalizácie siete gymnázií a následne aj počtu študentov vysokých škôl. Novela „školského zákona"  stanovuje priemer známok v základnej škole ako predpokladu pre uchádzanie sa o štúdium v jednotlivých typoch stredných škôl. Zároveň  ukladá  samosprávnym krajom k 1. septembru určiť počty žiakov a tried v gymnáziách a stredných odborných školách. Vstupovať do slobodného výberu profesijnej orientácie žiaka nie je znakom demokratického vládnutia, no predpokladala som, že odborníci v rezorte regionálneho školstva majú detailne zmapované profesie, po ktorých je na trhu práce dopyt a že vývoj zamestnanosti  potrebuje taký nástroj, ktorý by v zásadnej miere ovplyvnil  uplatniteľnosť absolventov.

Aj keď  takéto opatrenia vo veľkej miere pravdepodobne nikdy neovplyvnia tvorbu  pracovných miest domnievala som sa, že nedostatok stredoškolsky vzdelaných pracovníkov v technických a prírodovedných odboroch môže takéto opatrenie čiastočne eliminovať. Všetko mi bolo celkom pochopiteľné do momentu, kým som sa bližšie nezoznámila so štatistickými výsledkami vývoja nezamestnanosti, ktoré uverejňuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny SR  a s  aktuálnymi ponukami zamestnávateľov.

Z nižšie uvedených prehľadov je absolútne jasné, o akých odborníkov a v akej výške dosiahnutého vzdelania je najmenší záujem, respektíve kto tvorí najväčšiu skupinu nezamestnaných v Slovenskej republike. Z údajov vyplýva, že najpočetnejšou skupinou sú práve absolventi stredných odborných škôl.   Na trhu práce  je prebytok  absolventov vo všetkých odboroch vzdelávania na SOŠ (strojárov, stavbárov", elektrotechnikov, obchodníkov a ďalších.)    Na druhej strane je však absolútne nespochybniteľná skutočnosť, že   najlepšie bodujú vysokoškoláci. Nepripravujú žiakov na vysokoškolské štúdium práve gymnáziá?

Je samozrejmé, že v  hospodárskej aj spoločenskej oblasti každá krajina potrebuje mať  rovnomerné zastúpenie nižšie, stredne aj vysoko špecializovaných odborníkov.  Podpora štátu je nutná vo všetkých formách, odboroch a stupňoch vzdelávania. PODPORA!!! Dá sa považovať stanovenie kvót samosprávnych krajov  alebo obmedzenie štúdia na strednej škole výsledkami výročných vysvedčení na ZŠ za  podporu? Myslím že nie. Hoci sa snažím nájsť aspoň kúsok racionality v tejto oblasti  pripravovaných systémových zmien  ministerstva školstva, nedarí sa mi to.   Ako jediný dôvod zamýšľaných zmien vidím v racionalizácii škôl, ktoré nie sú v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávnych krajov. Toto bude výborný nástroj ako znížiť počty žiakov v neštátnych školách.

 

Štatistické výsledky o nezamestnanosti

v Slovenskej republike

február 2013

 

Spolu

nezamestnaných

 

Ukončená povinná školská dochádzka

stredné odborné

vzdelanie bez maturity

(spolu)

Úplné stredné odborné vzdelanie učebné odbory s maturitou

Úplné stredné všeobecné vzdelanie na gymnáziu

Úplné stredné odborné vzdelanie

na SOŠ

VOV ukončené absolutóriom alebo

I. stupňom

II. stupeň

VŠ III.stupeň

nezistené

Slovensko

20362

525

10178

2707

943

3620

334

1507

30

518

Zdroj:  odbor informatiky a štatistiky    http://www.upsvar.sk/statistiky/nezamestnanost-mesacne-statistiky/2013.html?page_id=268686

 

Počet absolventov vysokých škôl k 31. 12. 2010: 57 002

Počet absolventov gymnázií, stredných odborných škôl a konzervatórií  k 15.9. 2011: 47 357

 

Zdroj:  http://www.uips.sk/

Štatistické výsledky o nezamestnanosti absolventov škôl a mladistvých v Slovenskej republike

september 2011

(za rok 2012 ešte UPSVaR nezverejnil)

spolu

stredné odborné

vzdelanie

bez maturity

(spolu)

Úplné stredné odborné vzdelanie

učebné odbory s maturitou

Úplné stredné všeobecné vzdelanie na gymnáziu

Úplné stredné odborné vzdelanie

na SOŠ

VOV ukončené absolutóriom alebo

I. stupňom

II.stupeň

Technické vedy a náuky

11 811

3214

4288

0

2970

311

1024

Baníctvo a banícka geológia

94

0

0

0

0

11

83

Hutníctvo

110

0

37

0

70

0

3

Strojárstvo a ostatná kovospracúvacia výroba

553

0

0

0

230

62

259

Strojárstvo a ostatná kovospracúvacia výroba.

(odb.št.na SOU)

2 258

1316

942

0

0

0

0

Aplikovaná informatika

112

0

0

0

0

51

61

Elektrotechnika

2 818

152

1736

0

659

46

225

Technická chémia

148

6

45

0

85

2

10

Potravinárstvo

539

318

152

0

34

11

23

Textil a odevníctvo

222

158

47

0

15

2

0

Spracúvanie dreva a výroba hudobných nástrojov

740

330

273

0

106

4

27

Polygrafia,spracúvanie papiera, filmu a fotografie

142

2

125

0

15

0

0

Architektúra

30

0

0

0

0

11

19

Stavebníctvo, geodézia a kartografia

1 790

931

349

0

411

19

80

Doprava, pošty a telekomunikácie

1 458

1

582

0

626

76

172

Špeciálne technické odbory

797

0

0

0

719

16

62

Spoločenské vedy, náuky a služby

18 506

2193

4047

2113

5963

940

3244

Filozofické vedy

151

0

0

0

0

46

105

Ekonomické vedy

1 547

0

0

0

23

273

1249

Ekonomika a organizácia, obchod a služby

5 612

5

0

0

5424

77

106

Ekonomika a organizácia, obchod a služby

(odb.št.na SOU)

6 235

2188

4047

0

0

0

0

Politické vedy

190

0

0

0

0

38

152

Právne vedy

466

0

0

0

25

17

424

Historické vedy

99

0

0

0

0

17

82

Publicistika, knihovníctvo a vedecké  informácie

276

0

0

0

57

56

163

Filologické vedy

193

0

0

0

0

39

154

Vedy o telesnej kultúre

91

0

0

0

0

59

32

Pedagogické vedy

518

0

0

0

0

226

290

Učiteľstvo

591

0

0

0

434

25

130

Psychologické vedy

175

0

0

0

0

18

157

Učiteľstvo akademických predmetov

249

0

0

0

0

49

200

Úplné stredné vzdelanie na gymnáziu

2 113

0

0

2113

0

0

0

Vedy a náuky o kultúre a umení

849

25

77

0

575

69

103

Vedy o umení

82

0

0

0

0

15

67

Umenie, užité um. a ručná umel.-remeselná výroba

665

0

0

0

575

54

36

Umenie, už.um. a ručná um.-rem.výr. (odb.št.na SOU)

102

25

77

0

0

0

0

 

 

Zdroj:  odbor informatiky a štatistiky  http://www.upsvar.sk/statistiky/nezamestnanost-absolventi-statistiky/2011.html?page_id=99082

 

 

 

AKTUÁLNE  MOŽNOSTI  UPLATNENIA  NA TRHU PRÁCE

Pracovné ponuky zamestnávateľov prostredníctvom www.profesia.sk 20.2.2013 - 20.3.2013

 

podmienka  vzdelania

 

spolu

základné

SOŠ  bez maturity

SOŠ  s maturitou

Vyššie odborné

VŠ I. II.  stupeň

Bratislavský kraj

2817

54

163

351

239

2010

Trnavský kraj

570

25

79

132

71

263

Trenčiansky kraj

461

9

54

141

73

184

Nitriansky kraj

572

18

71

126

95

262

Žilinský kraj

497

13

46

149

70

219

Banskobystrický kraj

319

10

32

97

41

139

Prešovský kraj

357

8

32

89

42

186

Košický kraj

486

7

37

153

58

233

Spolu za SR

6079

144

514

1238

689

3496

Zdroj : http://www.profesia.sk/

 

Lenka Kratochvílová. Autorka pracuje v Súkromnom konzervatóriu v Nitre.

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne IC vlaky začali opäť jazdiť. V čom sú iné?

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko sľubuje, že jej najrýchlejšie vlaky z Bratislavy do Košíc za štyri hodiny a 42 minút.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.


Už ste čítali?